کد خبر: ۸۷۷۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
آمریکا: فقط با محافظت از غیرنظامیان می‌توان در جنگ شهری پیروز شد

جنگ فلسطین| فرانسه نگران از ۱۰ ساله شدن حملات اسرائیل به غزه/ حماس: مصالحه نخواهیم کرد

جنگ غزه که با حمله غافلگیرانه جنگجویان حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد و جان ۱۲۰۰ نفر را در اسرائیل گرفت، در باریکه غزه منجر به کشته شدن بیش از ۱۵ هزار فلسطینی از جمله بیش از ۶ هزار کودک شده است.
جنگ فلسطین| فرانسه نگران از ۱۰ ساله شدن حملات اسرائیل به غزه/ حماس: مصالحه نخواهیم کرد
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین تحولات جنگ حماس و اسرائیل در روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با ۳ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی را در این صفحه دنبال کنید.

حماس: تا آتش‌بس نشود گروگان دیگری با اسرائیل مبادله نخواهیم کرد

حماس می‌گوید تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، گروگان دیگری با اسرائیل مبادله نخواهد کرد.

صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس به شبکه الجزیره گفت که حماس هنوز گروگان‌هایی دارد که یا سربازان اسرائیلی هستند یا کسانی هستند که قبلا در ارتش اسرائیل خدمت کرده‌اند.

صالح العاروری گفت این گروگان‌ها تا زمانی که آتش‌بس نشود و تمامی زندانیان فلسطینی نیز آزاد نشوند، آزاد نخواهند شد.

عاروری افزود: «بگذار اکنون جنگ مسیر خود را در پیش گیرد. این تصمیم نهایی ماست و در این خصوص مصالحه نخواهیم کرد». 

نیرو‌های اسرائیل در اواخر ماه نوامبر سالجاری، خانه صالح العاروری در کرانه باختری را منفجر کردند.

وی پیش از آن که در سال ۲۰۱۰ میلادی از اراضی اشغالی فلسطین تبعید شود، ۱۸ سال در زندان‌های اسرائیل محبوس بود. 

اسرائیل مدعی است ۸۰۰ دهلیز تونل‌های حماس را در زیر غزه کشف کرده است
 
ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات زمینی خود به داخل غزه در ۲۷ اکتبر، تاکنون ۸۰۰ دهلیز یا چاه منتهی به شبکه زیرزمینی تونل‌ها و سنگر‌های حماس را پیدا کرده و بیش از نیمی از آن‌ها را نابود کرده است.

نابودی شبکه گسترده تول‌های زیرزمینی غزه با وسعتی به بزرگی شبکه مترو نیویورک، به یکی از اهداف اصلی حملات هوایی اسرائیل تبدیل شده و و اسرائیلی‌ها با استفاده از مهمات سنگرشکن، ربات‌های نقشه‌بردار و ژل‌های انفجاری سعی در تخریب کامل آن‌ها را دارند.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد که «دهلیز‌های این تونل‌ها در مناطق غیرنظامی قرار داشتند که بسیاری از آن‌ها در نزدیکی یا داخل ساختمان‌ها و سازه‌های غیرنظامی همچون مدارس، مهدکودک‌ها، مساجد و زمین‌های بازی قرار داشتند».

ارتش اسرائیل آورده است که از حدود ۸۰۰ دهلیزی که کشف شده، ۵۰۰ حلقه با استفاده از انواع روش‌های عملیاتی، از جمله با «انفجار و مهر و موم کردن» منهدم شده است. این نهاد همچنین افزود که «کیلومترها» از مسیر‌های اصلی تونل نیز تخریب شده است.

بریتانیا هواپیمای تجسسی خود را برای یافتن گروگان‌ها در آسمان غزه به پرواز درمی‌آورد

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید با هواپیمایی که مجهز به سلاح نیست برای جمع‌آوری اطلاعات، جستجو و یافتن مکان‌هایی که حماس گروگان‌هایش را در آنجا‌ها نگهداری می‌کند، پرواز‌های نظارتی در آسمان خاورمیانه انجام خواهد داد.  

لندن می‌گوید از سرنوشت پنج شهروند بریتانیا که در جنگ حماس و اسرائیل جنگ ناپدید شده‌اند اطلاعی در دست ندارد و نمی‌داند که از این تعداد چند نفر گروگان حماس هستند.

این وزارتخانه با بیان این که «ایمنی اتباع بریتانیا اولویت اصلی ماست» گفت که پرواز‌های نظارتی این کشور در پشتیبانی از فعالیت‌های مرتبط با نجات گروگان‌ها، در آسمان شرق مدیترانه از جمله در حریم هواییی اسرائیل و غزه انجام خواهد داد.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که وظیفه و ماموریت هواپیمای غیرمسلح «Shadow R۱s» تنها یافتن گروگان‌ها بوده و فقط اطلاعات مربوط به گروگان‌ها به مقاماتی که مسئول نجات آن‌ها هستند، منتقل خواهد شد.

اطلاعات جمع‌آوری شده از مکان‌های احتمالی گروگان‌ها در اختیار اسرائیل نیز گذاشته خواهد شد. تخمین زده می‌شود بیش از ۱۳۰ نفر همچنان در غزه گروگان حماس هستند. 

پیش‌تر پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا نیز گفته بود که پهپاد‌های غیرمسلح خود را با هدف حمایت از تلاش‌ها برای یافتن گروگان‌ها» در آسمان غزه به پرواز در می‌آورد.

وزیر دفاع آمریکا: فقط با محافظت از غیرنظامیان می‌توان در جنگ شهری پیروز شد

لوید آستین خطاب به حاضران در «انجمن دفاع ملی ریگان» در کالیفرنیای آمریکا گفت که او نیز از دوران جنگ در عراق و از دوران رهبری کارزار نظامی علیه داعش به هر حال «یکی دو چیز در مورد جنگ‌های شهری» دستگیرش شده است.

آقای آستین ادعا کرد که «داعش نیز همانند حماس در عمق مناطق شهری مستقر شده بود؛ و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش حتی در سخت‌ترین نبرد‌ها هم برای محافظت از غیرنظامیان و ایجاد کریدور‌های بشردوستانه سخت تلاش کرد.»

وزیر دفاع آمریکا گفت: «درسی که می‌گیریم این است فقط با محافظت از غیرنظامیان است که می‌توانید در جنگ شهری پیروز شوید. در این نوع نبرد، مرکز ثقل مردم غیرنظامی هستند. اگر غیرنظامیان را به آغوش دشمن سوق دهید، یک پیروزی تاکتیکی را با یک شکست راهبردی تاخت زده‌اید.»

آستین در مورد حملات چند هفته اخیر نیرو‌های مورد حمایت ایران به پرسنل خود نیز گفت: «ما حملات به پرسنل آمریکایی را تحمل نخواهیم کرد؛ بنابراین این حملات باید متوقف شود. اما تا زمانی که آن‌ها دست بر ندارند، ما برای محافظت از نیروهایمان و تحمیل هزینه بر کسانی که به آن‌ها حمله می‌کنند، کار‌های لازم را انجام خواهیم داد.»

رئیس جمهوری فرانسه برای برقراری مجدد آتش‌بس در غزه به قطر رفت
 
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه اعلام کرد که فرانسه به دلیل از سرگیری خشونت‌ها در نوار غزه «بسیار نگران» است و به همین منظور قصد دارد به قطر سفر کند تا به تلاش‌ها برای آغاز یک وقفه جدید قبل از رسیدن به آتش‌بس کامل کمک کند.

ماکرون که در اجلاس آب و هوای کوپ-۲۸ در دوبی خاطرنشان کرد که وضع موجود مستلزم دو برابر شدن تلاش‌ها برای دستیابی به یک آتش‌بس پایدار و آزادی همه گروگان‌ها است.

آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس پس از هفت روز در نهایت در صبح روز جمعه متوقف شد. با توجه به اینکه میانجیگری‌ها برای تمدید آتش‌بس موقت با شکست مواجه شد، حالا هر کدام از طرف‌های این درگیری، شروع مجدد آتش در روز جمعه را به طرف مقابل نسبت می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین